SZP1 - czytanie systemem bostońskim | Mława

Wielkość czcionki

Tłumacz Zamigam

Mława

Twoje miejsce.
Twój czas.

SZP1 - czytanie systemem bostońskim

Sylwia Tryjanowska / 13 listopada 2017

Czytanie należy do podstawowych kompetencji współczesnego człowieka. Dlatego też nauka i propagowanie tej czynności stanowi jedno z najważniejszych zadań oświaty.

 W procesie kształtowania kompetencji czytelniczych bardzo ważne jest, aby dziecko traktowało czytanie jako coś naturalnego. Powinno ono widzieć dookoła siebie czytających dorosłych, książka powinna być wpisana w jego naturalne otoczenie.

Podążając za tym założeniem, w naszej szkole kontynuowana jest rozpoczęta w ubiegłym roku szkolnym akcja czytelnicza – „czytanie systemem bostońskim”. Wraz z rozpoczęciem akcji uczniowie poszczególnych klas dokonali wyboru lektury, którą nauczyciele czytają im codziennie przez pięć minut na pierwszych godzinach lekcyjnych.

     Aktualnie poszczególne klasy śledzą losy bohaterów następujących książek:

Klasa Ia – Plastusiowy pamiętnik, M. Kownacka

Klasa Ib – Plastusiowy pamiętnik, M. Kownacka

Klasa II – Cudaczek - Wyśmiewaczek, J. Duszyńska

Klasa IIIa – Instrukcja obsługi pieska Jacusia, A. M. Grabowski

Klasa IIIb – Akademia Pana Kleksa, J. Brzechwa

Klasa IIIc – Oto jest Kasia, M. Jaworczakowa

Klasa IVa – Magiczne drzewo. Czerwone krzesło, A. Maleszka

Klasa IVb – Pinokio, C. Collodi

Klasa IVc – Koszmarny Karolek rządzi porządnie, F. Simon

Klasa Va – Charlie i fabryka czekolady, R. Dahl

Klasa Vb – Magiczne drzewo. Olbrzym, A. Maleszka

Klasa VIa – Hobbit, J.R.R. Tolkien

Klasa VIb – Szatan z siódmej klasy, K. Makuszyński

Klasa VIIa – Kroniki Saltamontes, M. Marin

Klasa VIIb – Quo vadis, H. Sienkiewicz

    Propagowany przez naszą placówkę system czytania stał się nieodłącznym elementem jej funkcjonowania. Uczniowie rozpoczynają dzień nie od obowiązków, ale od przyjemności, która jednocześnie aktywizuje pięć podstawowych obszarów kompetencyjnych: komunikacji, odpoczynku, inteligencji emocjonalnej, koncentracji i emocji. Prowadzona akcja przełożyła się również na zauważalne efekty indywidualnych wyborów czytelniczych uczniów oraz wzrost zainteresowania dalszymi częściami czytanych pozycji (książki A. Maleszki, J.R.R. Tolkiena). Uczniowie z chęcią wypożyczają do domu pozycje, których czytanie rozpoczęli z nauczycielami.