Aleja Świętego Wojciecha już po wstępnych odbiorach | Mława

Wielkość czcionki

Tłumacz Zamigam

Mława

Twoje miejsce.
Twój czas.

Aleja Świętego Wojciecha już po wstępnych odbiorach

Magdalena Grzywacz / 31 sierpnia 2018

Kosztowała miasto nieco ponad 3 miliony złotych, była budowana tylko 14 miesięcy i bardzo podoba się mieszkańcom. Dlaczego Aleja Świętego Wojciecha jest tak ważna dla naszego miasta?

Miasto pozyskało na realizację nowej drogi pieniądze zewnętrzne i zbudowało Aleję Świętego Wojciecha w ramach projektu „Skomunikowanie miasta Mława z węzłem przesiadkowym i korytarzami transportowymi sieci TEN-T” korzystając ze środków Regionalnego Instrumentu Terytorialnego. Całkowita wartość projektu wyniosła 6 047 849,23 zł. Miasto otrzymało dofinansowanie w wysokości blisko 50 proc. kosztów tego przedsięwzięcia – 2 950 170,36 zł.

- Inwestycja zapewni ważny i potrzebny wyjazd z największego osiedla Mławy – Osiedla Książąt Mazowieckich, lepiej skomunikuje mieszkańców różnych dzielnic Mławy i  docelowo wyprowadzi ruch samochodów ciężarowych z centrum na obrzeża – wylicza atutu Alei Świętego Wojciecha burmistrz Sławomir Kowalewski.

Historia alei

Jej przebieg pojawił się w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Mławy już w 2002. Autor dokumentu – mgr inż. Arch. Mirosława Gutowska, wyznaczyła przebieg  drogi niemal identyczny do obecnie realizowanego. Miała biec od ul. Kościuszki wzdłuż torów do ul. Sienkiewicza, dalej – poprzez ul. Banku Miast – docierała do ul. Płockiej skąd odbijała nowym śladem na północny-wschód,  ostatecznie łącząc się z drogą krajową nr 7. Dzięki temu, że miasto porozumiało się z PKP możliwa jest korekta i stworzenie jeszcze lepszych warunków komunikacyjnych dla tego traktu.  Spółka kolejowa nieodpłatnie przekaże miastu nieruchomość (stary budynek dworca), która zostanie wyburzona. Aleja Świętego Wojciecha będzie prowadziła po terenach pozyskanych od kolei, potem skręci w kierunku Płockiej, z którą połączy się dużym rondem tuż przed marketem budowlanym. II etap drogi już jest projektowany, a początek jego realizacji burmistrz zapowiada w przyszłym roku. W kolejnym etapie aleja będzie biegła od Płockiej w kierunku „Siódemki”, łącząc się z tą drogą w okolicy ul. Kruczej. W przyszłości stworzy pętlę Mławy odblokowując m.in. ulice: Napoleońską, Piłsudskiego, Żwirki, Batalionów Chłopskich, Batorego, Podmiejską.

Odbiór techniczny bez zastrzeżeń

Póki co zakończyły się prace budowlane przy pierwszym odcinku tej drogi. Dokładnie 1160 metrów nowej jezdni połączyło ulice Kościuszki i Sienkiewicza. Tuż obok wybudowane zostały ścieżka rowerowa i chodnik. Ścieżka już od kilku tygodni cieszy rowerzystów i rolkarzy. Zbudowana z asfaltu, pozbawiona frezowań znamiennych dla kostki betonowej, jest wymarzonym miejscem do akrobacji na deskach.

W czwartek 30 sierpnia br. Wydział inwestycji Urzędu Miasta Mława rozpoczął procedury związana z odbiorem I etapu budowy Alei.  - Protokół odbioru został podpisany. Nie mieliśmy żadnych uwag do inwestycji. Zawiadomiliśmy też Straż Pożarną i Sanepid, te dwie instytucji mają 2 tygodnie na wydanie stanowisko w sprawie ewentualnych zastrzeżeń do inwestycji. Następnie pozwolenie wyda Państwowy Inspektor Nadzoru Budowlanego – informuje o procedurach naczelnik Krzysztof Jaros.  

W ramach projektu wybudowana została droga gminna o długości 1,16 km z chodnikiem, ścieżką rowerową, oświetleniem, parkingami, zatokami i zjazdami. Trakt został dostosowany do planowanego dworca zintegrowanego, który ma powstać w bezpośrednim sąsiedztwie drogi i przystanku „Mława Miasta”.

Nowoczesne technologie

Przy jej budowie zastosowano najlepsze materiały i najnowocześniejsze technologie.  Dolna warstwa podbudowy powstała z kruszywa naturalnego niezwiązanego, łamanego, o uziarnieniu 0/31,5 mm. Droga jest pokryta trzywarstwową pokrywą asfaltu.  Dolna warstwa ma grubość 10 cm, kolejna - wiążąca - jest o grubości 6 cm. Warstwa ścieralna składa się ze specjalnej mieszanki typu SMA o uziarnieniu do 8 mm, jest wykonana na bazie grysów gabro, z asfaltem modyfikowanym polimerami i włóknami celulozowymi. Nazywana jest cichą nawierzchnią, ponieważ ogranicza emisję hałasu, a dodatkowo jest bardziej wytrzymała na niskie temperatury niż tradycyjny asfalt. Projektantem drogi jest Tomasz Dusiński, a jej wykonawcą firma  Krusz Bet.

W sąsiedztwie drogi posadzono 1500 krzewów i 70 drzew, które w przyszłości stworzą dodatkowy ekran dźwiękowy.

Droga na razie jest zamknięta dla ruchu kołowego, ale nie brakuje na niej spacerowiczów i rolkarzy. Państwa również zachęcamy do takich spacerów.

 

Magdalena Grzywacz/Rzecznik Prasowy UMM