Wieczór indonezyjski juz niedługo w Mławie | Mława

Wielkość czcionki

Tłumacz Zamigam

Mława

Twoje miejsce.
Twój czas.

Wieczór indonezyjski juz niedługo w Mławie

root@npc.pl / 19 lutego 2007

W związku z zaplanowaną na 2 marca br imprezą, promująca kulturę indonezyjską, w dniach 15-16 lutego Mławę odwiedził konsul z Ambasady Indonezji - Meita Timoer Poerwonggo. Spotkał się z przedstawicielami kilku mławskich instytucji oraz ustalił szczegóły, dotyczące organizacji wieczoru  indonezyjskiego

Na indonezyjski wieczór zapraszamy do sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej 2 marca (piątek) od godz. 18.00.


Zobacz stronę Ambasady Indonezji

Program wieczoru:
18.00 - Utwór powitalny w wykonaniu Warsaw Gamelan Group
18.10 – słowo wstępne, Wilhelm Taraszkiewicz Dyrektor Szkoły Muzycznej (tłumaczone na język angielski/indonezyjski)
- przemówienie Pana Hazairin Pohan Ambasadora Republiki Indonezji w Polsce
18.20 – koncert zespołu Gamelan, tańce w wykonaniu Dennisse i Magdaleny Jakubowskiej
19.00 – projekcja filmu Janji Jonny – indonezyjska komedia romantyczna

Warsaw Gamelan Group
Jednym z najbardziej reprezentatywnych elementów kultury indonezyjskiej jest gamelan - tradycyjna orkiestra towarzysząca tańcowi oraz teatrowi wayang. Muzyka gamelanowa popularna jest nie tylko w Indonezji, ale również w Europie Zachodniej i Ameryce Północnej. W Polsce jest jeszcze niestety mało znana. Pierwsze koncerty gamelanowe poza Indonezją miały miejsce w latach 50. ubiegłego wieku (tuz po wywalczeniu przez ten kraj niepodległości). Narodowy zespól gamelanowy Republiki Indonezji podczas swojego europejskiego tournee w roku 1958 zawitał również do Polski i wystąpił w Sali Kongresowej PKiN w Warszawie prezentując muzykę, taniec i teatr z różnych prowincji Indonezji.
W roku 1985 Ambasada Republiki Indonezji w Warszawie sprowadziła z Jawy zestaw instrumentów (był to pierwszy sprowadzony na stałe do Polski zestaw gamelanowy). Na początku lat 90 Ambasada RI nawiązała współpracę z Instytutem Muzykologii UW. W latach 1993-95 funkcjonowała warsztatowa grupa gamelanowi. W 1994 prowadzono również zajęcia z tańców indonezyjskich. W kursach tych uczestniczyła m.in. Marzanna Popławska (IMUW), która jako pierwsza studentka z Polski otrzymała stypendium w Indonezji w ramach programu DARMASISWA prowadzonego przez Ministerstwo Kultury i Edukacji Republiki Indonezji od 1978. W latach 1997- 99 prowadziła ona warsztaty gry na gamelanie i tańca jawajskiego- Studenci uczestniczący w zajęciach wystąpili w 1999 roku na publicznym pokazie, który miał miejsce na terenie ambasady.
Od października 2001 funkcjonuje obecna grupa warsztatowa. Jest ona jedynym tego typu zespołem w Polsce. Grupę prowadzi dr Tomasz Nowak z Zakładu Etnomuzykologii UW oraz pan Soegiyanto - pracownik ambasady od 30 lat mieszkający w Polsce, który służy radą i pomocą młodym adeptom sztuki gamelanu z Polski, Z grupami muzyków pracują r6wnież: Marta Kramicz, Dawid Martin, Tomasz Matlinglewlcz - absolwenci rocznych studiów w Institut Seni Indonesia (Yogyakarta) w ramach programu DARMASISWA. W zajęciach uczestniczy blisko trzydziestu studentów Instytutu Muzykologii UW. Zespół ma w repertuarze muzykę jawajską, z czego większość stanowią utwory towarzyszące tańcom. Działalność grupy ma na celu umożliwienie studentom muzykologii UW praktyczne zapoznanie się z muzyczną kulturą Indonezji oraz promocję kultury indonezyjskiej w Polsce. Zespół wielokrotnie koncertował na terenie Warszawy i poza stolicą (m, in. w Częstochowie, Legionowie, Lublinie. Olsztynie, Poznaniu, Toruniu), biorąc udział w takich imprezach jak: IV i V Toruński Festiwal Nauki i Sztuki, VIII Festiwal Nauki w Warszawie oraz Crossdrumming Festival - piątej edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Perkusyjnej w Warszawie. Koncerty zespołu często połączone są z: kr6tkimi prelekcjami na temat instrumentów i muzyki gamelanowej, Zespół współpracuje również z tancerkami, które mają za sobą studia tradycyjnego tańca w Indonezji.

OPISY UTWORÓW
1. Lancaran Kebogiro laras pelog pathet barang
Utwór z repertuaru weselnego towarzyszący przyjazdowi pary młodej. Kebogiro (w języku jawajskim "powitanie") jest jedną z najbardziej znanych tradycyjnych kompozycji gamelanowych.

2. Gendhing Kodok ngorek
Kolejny utw6r rytualny grany przy okazji wesel, urodzin członk6w rodziny królewskiej, towarzyszy również wnoszeniu gununganu - ofiary w formie góry usypanej z ryżu i innych płodów rolnych składanej przez lokalną społeczność podczas najważniejszych jawajskich świąt. Kodok ngorek (w języku jawajskim dosłownie "skrzeczące żaby") jest jedynym utworem granym przez instrumenty nastrojone w dwóch różnych skalach - pelog i slendro. Jego specyficzny, repetytywny, transowy charakter oraz unikalne brzmienie podkreśla wagę sytuacji. której towarzyszy.

3. Ladrang Wifl.ijeng laras pelog pathet barang
Utwór wokalno-instrumentalny w formie ladrang. W jego drugiej części - ngelik pojawia się chór - gerong. Tekst zaczerpnięty z poezji jawajskiej stanowi wyznanie miłości. skryte za pełną metafor grą słowo.

4. Lancaran Maya' Sewu laras pelog pathet bęlrang
Lancarany to utwory o prostej budowie utrzymane w szybkim tempie. Często towarzyszą one tańcom. Mayaf sewu po jswajsku oznacza "tysiąc remisów" - ptaków śpiewających występujących na Jawie

5. Ki Nęlrtosabdho: Dolanan Swara su/ing laras pelog pathet nem
Ki Nartosabdho to jeden z najbardziej znanych kompozytorów współczesnej muzyki gamelanowej tworzący na przełomie lat 50-tych i 60-tych ubiegłego stulecia. Swara suling to jego najsławniejszy utwór inspirowany popularnym stylem dangdut.

6. Buburan Udan mas laras pelog pathet barang.
Udan mas (w języku jawajskim „złoty deszcz") to utwór zamykający różnego rodzaju uroczystości.
Stanowi on swego rodzaju życzenia pomyślności i błogosławieństwa skierowane w stronę dworu i
pozostałych słuchaczy.