Ustawa o zbiórkach publicznych podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej | Mława

Wielkość czcionki

Tłumacz Zamigam

Mława

Twoje miejsce.
Twój czas.

Ustawa o zbiórkach publicznych podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej

Agnieszka Puzio-Dębska / 02 kwietnia 2014

Departament Analiz i Komunikacji Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji zawiadamia, że 1 kwietnia 2014 r. odbyła się w Belwederze uroczystość podpisania nowej ustawy o zbiórkach publicznych przez Prezydenta Rzeczypospolitej.

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przygotowało tę ustawę razem z partnerami społecznymi. Uroczystość 1 kwietnia wieńczy wiele miesięcy wspólnej pracy. Nowa ustawa wejdzie w życie po 3 miesiącach od opublikowania.

Co się zmieni ze zbiórkami?

  • Nie będzie już urzędowych zgód na zbiórki publiczne – to obywatele, a nie urzędnicy będą decydować o tym, jaka akcja dobroczynna warta jest wsparcia – a w podjęciu decyzji, jaką akcję wesprzeć, pomoże im przejrzysty, ogólnopolski portal internetowy
  • Zbiórki elektroniczne – np. przez przelewy – można będzie prowadzić bez dodatkowych formalności. W tym wypadku przejrzystość i możliwość kontroli zapewniona jest dzięki technologii (przepływ pieniędzy jest rejestrowany). Dzięki ograniczeniu formalności przy takich formach zbieranie na dobre cele ułatwiony będzie rozwój crowdfundingu.
  • W przypadku organizowanych w przestrzeni publicznej zbiórek w gotówce i darów wystarczy proste zgłoszenie na ogólnopolskim portalu, gdzie będą także publikowane sprawozdania ze zbiórek. Celem zgłoszenia i sprawozdania jest przedstawienie inicjatywy do oceny obywateli – a nie tylko urzędników.
  • Zniesiona zostaje opłata skarbowa dla organizatorów zbiórek oraz kosztowny – szczególnie dla mniejszych inicjatyw – obowiązek publikacji sprawozdań w prasie.
  • Zgłoszenia zbiórek publicznych (czyli zbiórek gotówki i darów rzeczowych w przestrzeni publicznej) będzie można dokonywać pocztą lub elektronicznie. Do zgłoszenia elektronicznego będzie potrzebny podpis cyfrowy – ale nie trzeba się uciekać do płatnych narzędzi. Wystarczy bezpłatny podpis, tzw. profil zaufany ePUAP, którym zgłoszenie podpisze osoba upoważniona przez organizatora zbiórki do zgłoszenia jej w portalu. Do uzyskania profilu zaufanego wystarczy jedna wizyta w urzędzie.
  • Decyzje o zbiórkach wydane przed wejściem w życie nowej ustawy będą obowiązywały – te zbiórki będą rozliczane na starych zasadach.

źródło: Departament Analiz i Komunikacji Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji