Uczniowie Gimnazjum nr 1 w roli aktorów i widzów | Mława

Mława

Twoje miejsce.
Twój czas.

Uczniowie Gimnazjum nr 1 w roli aktorów i widzów

Milena Kowalczyk / 13 czerwca 2013

Pod koniec maja uczniowie klasy IIa wraz z opiekunkami: Mileną Pieńdyk – Skalińską i Olgą Meredyk, udali się na niezapomnianą, pełną wrażeń wycieczkę do Warszawy.

Pierwszym punktem wyjazdu były Otrębusy, w których mieści się Muzeum Techniki i Motoryzacji. Powstało ono w 1995 roku i posiada już około 300 zabytkowych pojazdów. Najstarszymi pojazdami znajdującym się w muzeum są: traktor TITAN produkcji USA z 1895 roku, pojazd ciężarowy Mercedes z 1913 roku, a osobowym FIAT z 1919 roku. Wśród eksponatów są samochody osobowe, ciężarowe, autobusy, wózki dziecięce, rowery, motocykle. Mieliśmy możliwość obejrzenia czołgu, który „grał” w serialu „Czterej pancerni i pies”, odrestaurowanych aut, którymi jeździli Elvis Presley, Marlin Monroe, czy kabrioletu Józefa Stalina.

Następnym punktem wycieczki była dawna, letnia rezydencja króla Jana III Sobieskiego, znajdująca się w Wilanowie. Na miejscu czekała na nas pani przewodnik, która zabrała nas na spacer po pałacu. Jednocześnie uczestniczyliśmy w lekcji pod tytułem: „Pałac i jego symbolika”. Oprócz ważnych informacji historycznych i faktów z życia Sobieskiego, dowiedzieliśmy się kilku interesujących rzeczy, o których rzadko wspomina się na lekcjach historii. Podziwialiśmy apartamenty króla Jana III Sobieskiego i Marii Kazimiery, w których umieszczone zostały freski Jerzego Siemiginowskiego przedstawiające Cztery pory roku.

Ostatnim punktem naszej wycieczki był Teatr Narodowy. Najpierw wysłuchaliśmy krótkiej historii teatru, dowiedzieliśmy się, jak powstaje spektakl. Następnie pani przewodnik zabrała nas na spacer po sali Bogusławskiego i scenie przy Wierzbowej. Mogliśmy zajrzeć za kulisy, podejrzeć pracę inspicjenta, który czuwa nad przebiegiem przedstawienia od strony organizacyjno – technicznej oraz innych ludzi teatru podczas ich pracy.

Dwoje chętnych uczniów: Ola Kowalska i Adrian Sztolsztejner, miało możliwość spróbowania swoich sił aktorskich, odgrywając fragment „Świętoszka” na deskach Teatru Narodowego. Był to niezwykle wzruszający moment, gdyż nawet panowie odpowiedzialni za oświetlenie wprowadzili nas w specjalny nastrój, dzięki odpowiedniemu ustawieniu świateł.

Pani przewodnik zabrała nas też do podziemi Teatru Narodowego i pokazała miejsce, gdzie przez ponad 6 lat wystawiany był metafizyczny spektakl w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego pt. „Duszyczka”. Na ścianach zachowały się rysunki ręcznie malowane przez nieżyjącego już reżysera.

Punktualnie o godzinie 19.00, kiedy wszyscy siedzieli już elegancko ubrani, zgasły światła i na scenę wkroczyli doskonali aktorzy. Rozpoczął się trwający 2,5 godziny spektakl pod tytułem „Świętoszek”. Jak zaczarowani oglądaliśmy niezwykłą grę tak wspaniałych aktorów jak: Danuta Stenka, Anna Chodakowska, Przemysław Stippa, Wojciech Malajkat, Milena Suszyńska, Beata Ścibakówna.

Po spektaklu emocje jednak nie opadły, gdyż udało nam się porozmawiać z aktorami, zdobyć ich autografy i zrobić sobie z nimi pamiątkowe zdjęcia. Nie zabrakło również wielu ciepłych słów i łez wzruszenia.

Do Mławy wracaliśmy bardzo zmęczeni, ale i niesamowicie szczęśliwi.