Słuch to twój zmysł – mamy podsumowanie projektu | Mława

Wielkość czcionki

Tłumacz Zamigam

Mława

Twoje miejsce.
Twój czas.

Słuch to twój zmysł – mamy podsumowanie projektu

Magdalena Grzywacz / 10 grudnia 2014

Blisko 40 procent pierwszoklasistów, którym w ramach badań przesiewowych zorganizowanych przez Burmistrza Miasta Mława przetestowano słuch, wymaga powtórnych badań w specjalistycznych warunkach.

Badanie na terenie mławskich podstawówek przeprowadziło dwóch protetyków słuchu reprezentujących firmę  AS-Med, której miasto zleciło wykonanie profilaktycznych, przesiewowych badań słuchu.

Spośród 410 pierwszaków zgłoszonych do projektu nie przebadano 51 dzieci. W 34 przypadkach rodzice nie dostarczyli zgody na badanie, w 17 – definitywnie jej odmówili. Ostatecznie w badaniu wzięło udział 376 uczniów: 152 ze Szkoły Podstawowej nr 7, 86 – ze Szkoły Podstawowej nr 4, 76 Szkoły Podstawowej nr 6 i 59 ze Szkoły Podstawowej nr 1.

W podsumowaniu dzieci zostały sklasyfikowane w trzech grupach:

  • Uczniów, których słuch znajduje się w normie;
  • Uczniów z korkami, skierowanych do lekarza laryngologa;
  • Uczniów, którym trzeba powtórzyć badanie w odpowiednich warunkach.

Do pierwszej grupy trafiło 186 dzieci. Procentowy udział dzieci słyszących w granicach normy w stosunku do wszystkich  badanych w szkole najlepiej wypadł w SP nr 7. Tam 59 procent sposób wszystkich przebadanych pierwszaków słyszy w granicach normy. Dobry wynik uzyskano także w SP nr 6 – 56 procent. Natomiast w SP nr 1 w granicach normy słyszy 39 procent z grupy 59 przebadanych uczniów, a w SP nr 4 – 36 procent .

Skierowanie do laryngologa z korkami w uszach otrzymało 12 procent przebadanych pierwszaków.

U pozostałych - 145 dzieci  badanie należy powtórzyć w odpowiednich warunkach. Konieczność ta może wynikać z kilku powodów:

  1. Nieśmiałości i rozkojarzenia dzieci;
  2. Ograniczonego czasu na indywidualne podejście do każdego małego pacjenta (wszystkim dzieciom było wyjaśniane na czym polega badanie i jakie czynności będą w związku z nim wykonywane oraz czego się od nich oczekuje, jednak niektórzy uczniowie wymagają dodatkowego, indywidualnego podejścia);
  3. Zbyt duży szum otoczenia w tle;
  4. Niedosłuch dziecka.
 Magdalena Grzywacz/Rzecznik Prasowy UMM