Posiedzenie Komisji Sejmiku Województwa Mazowieckiego w Mławie | Mława

Wielkość czcionki

Tłumacz Zamigam

Mława

Twoje miejsce.
Twój czas.

Posiedzenie Komisji Sejmiku Województwa Mazowieckiego w Mławie

root@npc.pl / 10 grudnia 2009

9 grudnia br. w mławskiej szkole muzycznej odbyło się zamiejscowe posiedzenie Komisji Strategii Rozwoju Regionalnego i Zagospodarowania Przestrzennego Sejmiku Województwa Mazowieckiego. Obrady poświęcone były możliwościom rozwoju podregionu ciechanowsko – płockiego.
W posiedzeniu Komisji wzięli udział zainteresowani samorządowcy z Płocka, Ciechanowa, Mławy, wójtowie okolicznych gmin, przedstawiciele instytucji lokalnych, organizacji pozarządowych.
Obrady otworzył Przewodniczący Komisji, Grzegorz Kostrzewa-Zorbas, powitał zebranych gospodarz miejsca - Burmistrz Mławy Sławomir Kowalewski. Po czym nastąpił szereg prezentacji oraz w niektórych miejscach ożywiona dyskusja.
Podregion ciechanowsko – płocki to północna cześć województwa mazowieckiego, gdzie miasta Płock i Ciechanów to znaczące ośrodki subregionalne i akademickie.
To obszary cenne przyrodniczo i krajobrazowo w europejskim i krajowym systemie ekologicznym (dolina Wisły, Pojezierze Gostynińskie, dolina Wkry i Mławki).
Region posiada cenne zasoby dziedzictwa kulturowego (Muzeum Mazowieckie w Płocku, Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu, Muzeum Romantyzmu w Opinogórze, Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie, Muzeum Pozytywizmu w Gołotczyźnie).

Problemy regionu? Słabe połączenia drogowe Płocka i Ciechanowa z Warszawą, relatywnie niski potencjał Ciechanowa jako ośrodka subregionalnego, niski poziom warunków życia ludności i trudności w ich poprawie, mała gęstość zaludnienia zwiększająca koszty inwestycji infrastrukturalnych, niskie dochody ludności (poza Płockiem), słaby stan dróg, niski standard zagospodarowania turystycznego w stosunku do atrakcyjności walorów krajobrazowo – kulturowych.
Odpowiedzi na pytania co zrobić, aby region rozwijał się konkurencyjnie do pozostałej części województwa próbowali wyjaśnić prelegenci w swoich w prezentacjach.
Pierwsza prezentację przedstawił Wicemarszałek Województwa Mazowieckiego oraz zarazem Wiceprzewodniczący Komisji Stefan Kotlewski. Skupił się przede wszystkim na realizacjach projektów współfinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Przedstawił aktualne dane dotyczące wykorzystania środków. I tak do realizacji w ramach RPO WM 2007-2013 zatwierdzono 803 projekty o łącznej wartości dofinansowania wynoszącej prawie 3 mln zł. Podpisane zostały 172 umowy o dofinansowanie. W 2008 i 2009 roku wpłynęły 3694 wnioski aplikacyjne. Do dnia 17 listopada br. 2876 wniosków (77,8% złożonych wniosków) zostało ocenionych jako poprawne pod względem formalnym - wartość ta stanowi 12,9% wszystkich poprawnych formalnie wniosków złożonych w ramach regionalnych programów operacyjnych w Polsce.
Przyczyny opóźnień Marszałek wyjaśniał powołując się na ogłoszenia dużej liczby konkursów w początkowym terminie wdrażania RPO WM, ogłoszenia konkursów z preselekcją oraz dużym zainteresowaniem beneficjentów uzyskaniem wsparcia w ramach RPO WM.
Pani Elżbieta Szymanik dyrektor Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Funduszy Unijnych skupiła się na projektach z Programu Kapitał Ludzki, gdzie zakontraktowanych zostało ponad 15% środków, po podpisaniu 915 umów. Beneficjentami z naszego terenu, którzy skorzystają ze środków są: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Urząd Miasta w Mławie, Stowarzyszenie Rozwoju Przedsiębiorczości i Partnerstwa Lokalnego Euo-Inicjatywa, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Starostwo Powiatowe, Centrum Szkoleń i Rozwoju Biznesu Euro-Partner.
W drugiej części spotkania rozpatrywane były tematy związane z układem transportowym północnej części Mazowsza oraz zagadnienia dotyczące zagospodarowania przestrzennego. Dyrektor Kolei Mazowieckich przedstawił nowy rozkład jazdy obowiązujący od 13 grudnia oraz nowe inwestycje taborowe przewidziane w naszym regonie.
Już warto wiedzieć, iż w nowym rozkładzie jazdy Koleje Mazowieckie uruchomią 12 pociągów przyspieszonych:
- „Radomiak” - Warszawa Wsch. (16.18) – Radom (18.25);
Radom (5.32) - Warszawa Wsch. (7.37);
Radom (7:21) - Warszawa Wsch. (9:32)
- „Wiedenka” – Warszawa Wsch. (15.43)- Skierniewice (16.45)
Skierniewice (6.01) – Warszawa Wsch. (7.07)
- „Bolimek” – Warszawa Wsch.(16.41) – Żyrardów (17.29);
Żyrardów (5.45) – Warszawa Wsch. (6.37)
- „Łukowianka” - Warszawa Zach. (16.34) – Łuków (18.29)
Łuków (4.45) – Warszawa Zach. (6.51)
Łuków (5.42) – Warszawa Zach. (8.08)
- „Mazovia” – Warszawa Wsch. (17.38) – Płock (20.39)
Płock (5.02) – Warszawa Wsch. (7.52)
Jeśli chodzi o nowe inwestycje taborowe obejmą one dostawy nowego taboru, dostawę używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), naprawę i modernizacja taboru kolejowego, dostawę nowych, dwukabinowych lokomotyw, zakup taboru kolejowego do obsługi portów lotniczych i przewozów aglomeracyjnych w korytarzu linii E-65 oraz aglomeracji warszawskiej. Łączny koszt inwestycji taborowych (zakupu nowego taboru i modernizacji) wyniesie prawie 680 mln zł.
Na posiedzeniu Komisji padło wiele pytań nurtujących beneficjentów, pytano o przedłużające się terminy naborów, rozstrzygnięć konkursów, wójt pobliskiej gminy sugerował zmiany w regulaminach konkursów, aby mniejsze jednostki także mogły skorzystać ze środków. Marszałek Kotlewski obiecał, iż każdym wnioskiem zajmie się indywidualnie.