Otwarty dworzec zachwycił mieszkańców | Mława

Wielkość czcionki

Tłumacz Zamigam

Mława

Twoje miejsce.
Twój czas.

Otwarty dworzec zachwycił mieszkańców

Magdalena Grzywacz / 14 października 2015

Dyrektor departamentu ds. inwestycji PKP S.A. Bartosz Szubski wspólnie z burmistrzem Sławomirem Kowalewskim otworzyli nowy dworzec na Wólce. Mieszkańcy są zadowoleni. – Nie ma wstydu, jak wcześniej – komentują. Nie kryją jednak, że chcą otwartych wiaduktów i więcej pociągów zatrzymujących się w Mławie. Także pendolino.

Dokładnie o 11:30 w środę 14 października br. nastąpiło otwarcie Innowacyjnego Dworca Systemowego w Mławie. Bartosz Szubski z PKP SA wspomniał, że mławski dworzec jest trzecim (po Nasielsku i Strzelcach Krajeńskich) z czterech zbudowanych i planowanych do otwarcia w tym roku.  Mława znalazła się w pierwszym pakiecie pilotażowego programu budowy dworców innowacyjnych w Polsce.

Na otwarcie dworca przybyło wielu mieszkańców Mławy. Kolej przygotowała poczęstunek dla wszystkich oraz gry i zabawy dla najmłodszych. Dzieci budowały makiety kolejki, dworce i torowiska z klocków Lego®. Brały też udział w fotograficznej grze dworcowej oraz w interaktywnej grze kolejowej.

- To dla nas bardzo ważny moment, że spotykamy się w tym miejscu, w czasie otwarcia mławskiego Innowacyjnego Dworca Systemowego. Budynek, który stał tu jeszcze niedawno był jedynie powodem smutku i wstydu. Cieszę się, że moja prośba została uwzględniona i w PKP zapadała decyzja o budowie nowoczesnego dworca w Mławie. To powód do wielkiej radości – powiedział burmistrz Sławomir Kowalewski.

Obiekt jest nazwany innowacyjnym, ze względu na zastosowane technologie: oświetlenie ledowe z czujkami ruchu i czujkami obecności, które minimalizują koszty energii elektrycznej. W godzinach nocnych dworzec jest wyciemniany do 30 procent oświetlenia (w przypadku wykrycia ruchu oświetlenie włącza się w pełnym zakresie). Kolejnymi elementami innowacyjnymi są panele fotowoltaiczne zamontowane na dachu budynku, których praca  pokrywa zapotrzebowanie na energię niezbędną do funkcjonowania oświetlenia zewnętrznego. Przy budowie mławskiego IDS-u zastosowano wysokowydajne pompy gazowe oraz piece. Jest wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła oraz zielony dach, który pozwala na częściową retencję wody odwodnieniowej. Zamontowano też system BMS zarządzający pracą wszystkich elementów wewnątrz budynku.

 - Obiekt jest w pełni dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Są ścieżki dotykowe i mapki, które pomagają osobom niewidzącym i niedowidzącym dotrzeć do kasy lub innego, wybranego miejsca – informuje Bartosz Szubski z PKP SA.

W kompleksie przewidziano pomieszczenie z przewijakiem dla matki z dzieckiem, punkt handlowy, paczkomat, bankomat – wszystko to, czego podróżni i mieszkańcy dzielnicy potrzebują. Koszt budowy nowego dworca wyniósł 3,6 mln. zł. Specjaliści z PKP przewidują, że oszczędności eksploatacyjne wyniosą około 40 procent.

Mimo, że wszystkich nowy obiekt cieszy, zarówno burmistrz jak i mieszkańcy kilkakrotnie wspominali o konieczności szybkiego otwarcia wiaduktów, oraz o tym, że Mława czeka na więcej pociągów, które mogłyby zatrzymywać się na naszym IDS-ie. – To poprawi nam komfort życia, ale wpłynie także na bezpieczeństwo – podkreślał burmistrz.

W rozmowie z dziennikarzami dyrektor Szubski wyjaśnił, że w sprawie wiaduktu przy ul. Sienkiewicza kompletowana jest dokumentacja wykonawcza, ponieważ inwestycja związana z budową kanalizacji deszczowej zakończyła się tam we wrześniu. Wkrótce dokumenty trafią Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Te, dotyczące wiaduktu w ul. Piłsudskiego są już weryfikowane w WINB-ie. – Troszkę się to opóźnia ze względu na powiązanie funkcjonalne elementów wiaduktu z innymi elementami infrastruktury kolejowej, na które uzyskiwane było oddzielne pozwolenia na budowę. Mamy nadzieję na pomyślną weryfikację i w miarę szybkie udostepnienie wiaduktu. Chcielibyśmy to zrobić jeszcze w tym roku – podsumował przedstawiciel PKP.

Magdalena Grzywacz/Rzecznik Prasowy UMM