Historia | Mława

Wielkość czcionki

Tłumacz Zamigam

Mława

Twoje miejsce.
Twój czas.

Historia

root@npc.pl / 10 maja 2006

Podobnie jak wiele innych wąskotorówek PKP, swym rodowodem sięga czasów wojennych. Jej trasę zaczęto wytyczać lipca 1915 r. Już na następnego dnia wyspecjalizowane oddziały niemieckie zaczęły budować punkt przeładunkowy w Mławie. Jeszcze w lipcu drogą żelazną ułożoną z przęseł patentowych szerokości 600mm można było dojechać do Przasnysza. W tym czasie front niemiecko-rosyjski przesunął się nieco na wschód. Wydano rozkaz wydłużenia trasy. Pod koniec sierpnia dotarła ona do Pasiek, przystanku na linii Wyszków - Ostrołęka.
Ministerstwo Kolei Żelaznych przejęło wąskotorówkę 10 lipca 1920 r. Nieco później z inicjatywy powiatu ułożono tor z Ciechanowa do Gruduska. W Ciechanowie powstał punkt styczny z koleją normalnotorową. Tam też zbudowano parowozownię. Na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych kolej mławska przejęła odcinki wąskiego toru należące do cukrowni "Krasiniec" i "Ciechanów". Wybudowano kilka nowych. Pociągi pasażerskie kursowały wówczas z Mławy do Zamościa Mazowieckiego oraz z Ciechanowa do Gruduska i Krasnego. W latach 1961 i 1962 tor szerokości 600mm przekuto na 750 mm.
Kolej służyła także do przewożenia wycieczek szkolnych, entuzjastów kolejnictwa, wreszcie pielgrzymów pragnących odwiedzić Rostkowo - wieś rodzinną św. Stanisława Kostki.Dalsza historia potoczyła się według scenariusza znanego również na innych wąskotorówkach. Przez ostatnie 12 lat nie inwestowano w tę kolej, nie unowocześniano taboru, nie wprowadzono szybkich wagonów motorowych, nie zabiegano o pasażerów, nie zabiegano o klientów na przewozy towarów. Wprowadzono zaporowe ceny PKP. Niejasny był system rozliczeń za przewozy, ograniczono ilość kursujących pociągów osobowych. W tej sytuacji transport samochodowy okazał się konkurencją za silną dla kolei wąskotorowej. Podróżni zamieniali ławki pociągów PKP na siedzenia w autobusach PKS, a dotychczasowi klienci rezygnowali z usług kolei. Zaczęto zmniejszać liczbę pociągów pasażerskich, zawieszać przewozy, rozbierać poszczególne odcinki. Pracownicy MKD tracili pracę (ponad 30 osób - rodzin).Decyzja administracyjna ministerstwa o likwidacji Dyrekcji Kolei Dojazdowych w 2001r.postawiła MKD w stan likwidacji.