Po kilku latach starań, negocjacji i uzgodnień 23 września 2015 r. Mława była świadkiem wielkiego wydarzenia. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Zarząd Województwa Mazowieckiego podpisały w naszym mieście umowę dotyczącą współpracy i wzajemnych zobowiązań przy budowie węzła drogowego Modła, wiaduktu drogowego nad linią kolejową oraz fragmentu zachodniej obwodnicy Mławy. Burmistrz Sławomir Kowalewski zabiegał o to od kilku lat.
- Powstanie Węzła Modła stało pod znakiem zapytania, co sprawiło, że niepewna była również budowa zachodniej obwodnicy Mławy. Życzliwość, otwartość i determinacja naszych gości oraz nas, przedstawicieli lokalnego środowiska, sprawiła, że dziś jesteśmy świadkami podpisania dokumentu na który czeka Mława i Mazowsze – powiedział witając gości burmistrz Sławomir Kowalewski.
Przypomniał, że kilka lat temu do mławskiego ratusza dotarła informacja, że zgodnie z planami inwestorów na nowej S7 ma się znaleźć tylko jeden węzeł drogowy prowadzący do miasta – Węzeł Warszawska. Społeczeństwo Mławy jednomyślnie uznało, że takie rozwiązanie będzie miało dramatyczne skutki dla miasta. Organizowano spotkania, analizowano sytuację, rozmawiano, argumentowano. Burmistrz zaczął szukać sprzymierzeńców i partnerów, ludzi którzy zechcieliby pomóc w patowej sytuacji.
Olbrzymim zaangażowaniem wykazali się wówczas Poseł Mirosław Koźlakiewicz oraz Wojewoda Mazowiecki Jacek Kozłowski. Z ogromną życzliwością Mława spotkała się także ze strony Marszałka Adama Struzika. – Nie padały jedynie deklaracje, ale mieliśmy do czynienia z konkretnymi działaniami, które sprawiły, że w Mławie żyje się coraz lepiej i bezpieczniej – podkreślił burmistrz.
Jeszcze przed podpisaniem umowy Marszałek Adam Struzik przypomniał o istocie zaufania społecznego i wadze słów, które są wypełniane. Pogratulował władzom Mławy determinacji i umiejętności dialogu, dzięki którym osiągnięto porozumienie.
Dyrektor Olszyńskiego Oddziału GDDKiA Mirosław Nicewicz dodał: - W tym mieście mieliśmy partnerów, którzy widzieli szanse na pozytywne rozstrzygniecie nawet wówczas, gdy rozmowy były trudne. I ostatecznie wypracowaliśmy konsensus.
Umowę w sprawie określenia zasad współpracy i wzajemnych zobowiązań przy realizacji budowy węzła drogowego Modła oraz połączenia obecnego przebiegu drogi krajowej nr 7 z projektowaną drogą ekspresową S7 i Zachodnią Obwodnicą Mławy podpisali:
Marszałek Województwa Mazowieckiego - Adam Struzik,
Wicemarszałek - Janina Ewa Orzełowska,
Dyrektor Olszyńskiego Oddziału GDDKiA - Mirosław Nicewicz,
Zastępca Dyrektora Oddziału ds. Inwestycji - Jarosław Kaczor.
Porozumienie zostało podpisane w obecności Posła na Sejm RP Mirosława Koźlakiewicza, Wojewody Mazowieckiego Jacka Kozłowskiego oraz Sławomira Kowalewskiego Burmistrza Miasta Mława.
- Mława ma ambicje aby być miastem ponadlokalnym, ponadregionalnym. Dziś spełniają się marzenia jej mieszkańców. Staje się rejonem bardzo atrakcyjnym inwestycyjnie – gratulował podpisania umowy Jacek Kozłowski, Wojewoda Mazowiecki.
Poseł Mirosław Koźlakiewicz w sukcesie porozumienia dostrzegł wygraną wszystkich ludzi dobrej woli, którzy w budowie Węzła Modła dostrzegli korzyść nie tylko społeczności Mławy, ale troskę o bezpieczeństwo mieszkańców całego kraju.
Na mocy podpisanej umowy GDDKiA zobowiązuje się w ramach realizacji zadania: „Budowa drogi ekspresowej S7 Napierki - Płońsk” do wybudowania węzła drogowego Modła na drodze ekspresowej S7 oraz wiaduktu drogowego wraz z dojazdami w ciągu istniejącej drogi krajowej nr 7 nad linią kolejową E-65 w Mławie i nad zachodnią obwodnicą Mławy. Termin realizacji tego zadania to lata 2017-20. Po stronie województwa mazowieckiego będzie wybudowanie fragmentu zachodniej obwodnicy Mławy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 544 na odcinku od węzła drogowego Modła do węzła drogowego na skrzyżowaniu obwodnicy z istniejącą drogą krajową nr 7 wraz z tym węzłem. Zadanie to przewidziane jest do realizacji w latach 2018-21.
Na wybudowanie ponad 10-kilomtrowej obwodnicy zachodniej Mławy wraz z łącznikiem między starym a nowym śladem „Siódemki” Samorząd Mazowsza przeznaczy około 120 milionów złotych.
Budowa obwodnicy Mławy zbiegnie się w czasie z budową fragmentu drogi ekspresowej S7 (Napierki – Płońsk). Został on podzielony na cztery odcinki: Napierki-Mława (ok. 14 km), Mława – Strzegowo (ok. 21,5 km), Strzegowo-Pieńki (ok. 22 km), Pieńki-Płońsk (ok. 13,7 km). Inwestycja realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj”. GDDKiA przewiduje, że podpisanie umów na realizację nastąpi w grudniu 2016 r. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w I kwartale 2018 r., zakończenie najwcześniej w II kwartale 2020 r. Szacunkowy koszt budowy S7 Napierki – Płońsk to łącznie ok. 2,5 mld zł. Rzeczywisty koszt budowy poszczególnych odcinków będzie znany po rozstrzygnięciu przetargów.