Opublikowane na: Mława (mlawa.pl)
Autor: Krzysztof Napierski
Jazzowa Mława po raz czwarty. Na koniec: Quintet Macieja Grzywacza i Q YA VY
Drugiego dnia Victor Young Jazz Festivalu Mława ’22 działo się naprawdę sporo. Oficjalnie otwarta została wystawa w parku miejskim, prelekcję o polskich kompozytorach w Hollywood wygłosił Andrzej Winiszewski, nagrodzeni zostali laureaci konkursów artystycznych, a prace zwycięzców zeszłorocznej edycji zlicytowano na cel charytatywny. Kwintesencją festiwalowego wieczoru były oczywiście koncerty – przed mławską publicznością wystąpili Quintet Macieja Grzywacza i Q YA VY.
Wystawę plenerową „Polscy kompozytorzy w Hollywood” przygotowało w parku miejskim Muzeum Ziemi Zawkrzeńskiej. Wernisaż poprowadziła i o bohaterach ekspozycji – Henryku Warsie, Wojciechu Kilarze, Janie Kaczmarku, Krzysztofie Komedzie, Bronisławie Kaperze oraz oczywiście Victorze Youngu – opowiedziała dyrektor placówki Barbara Zaborowska.
Następnie na swoją prelekcję „Jazz na ekranie. Wielka polska czwórka światowej kinematografii – Young, Kaper, Wars, Komeda” zaprosił do sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Andrzeja Krzanowskiego w Mławie dziennikarz radiowy Andrzej Winiszewski. Posiłkując się prezentacją multimedialną, mówił o najsłynniejszych filmach – w tym znanych horrorach – z muzyką Victora Younga i wraz ze słuchaczami zastanawiał się, jak to możliwe, że tacy kompozytorzy jak Young czy Kaper byli w stanie stworzyć po kilkaset ścieżek dźwiękowych do filmów (odpowiedź jest prosta – bo mieli sztab współpracowników). Pokazał też fragment filmu „Szpieg w masce” z muzyką Henryka Warsa, gdzie można zobaczyć autentyczny sklep muzyczny z lat 30. XX wieku, a także nagranie ze słynną „Kołysanką” Krzysztofa Komedy z filmu Romana Polańskiego „Dziecko Rosemary” (jak zauważył prelegent, filmów z muzyką trzech pozostałych bohaterów jego prezentacji większość nie zna, „Dziecko Rosemary” natomiast – niemal każdy). Na koniec został zaprezentowany materiał dokumentalny przygotowany przez reżyserkę Annę Ferens, która pracuje obecnie nad filmem o Bronisławie Kaperze.
Tego dnia podsumowano także dwa konkursy towarzyszące tegorocznej edycji Victor Young Jazz Festivalu Mława: IV Ogólnopolski Konkurs Plastyczny „Malowanie muzyką” i II Ogólnopolski Konkurs Literacki „Gdzie są skrzypce Younga?”. Laureatom, którzy mogli przybyć na uroczystość (wielu zwycięzców mieszka w odległych zakątkach Polski – oni nagrody otrzymają drogą pocztową) gratulowali Dyrektor Miejskiego Domu Kultury w Mławie Edyta Suszek, Naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej i Medialnej Urzędu Miasta Mława Magdalena Grzywacz i Ewa Banaś z fundacji For Art. Nieco później, w przerwie między wieńczącymi wieczór koncertami, zlicytowano prace laureatów zeszłorocznego konkursu plastycznego. Zebrane 2100 zł zostanie przekazane na rzecz młodych podopiecznych prof. Piotra Kalicińskiego z Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie. Aukcję poprowadzili Andrzej Winiszewski i Ewa Banaś.
Prawdziwą ucztę dla melomanów zaserwowali występujący na scenie muzycy. Jako pierwszy zagrał Quintet Macieja Grzywacza w składzie: Maciej Grzywacz (gitara), Tomasz Grzegorski (saksofon tenorowy), Kuba Stankiewicz (fortepian), Konrad Żołnierek (kontrabas) i Jakub Grzywacz (perkusja). Artyści zaprezentowali swoje interpretacje utworów amerykańskiego gitarzysty jazzowego Wesa Montgomery’ego. Publiczność usłyszała m.in. „Movin’ Along”, „Far Wes”, „Full House”, „Wes’ Tune” i „Road Song”. Niemałe wrażenie zrobiła na słuchaczach swoim śpiewem Joanna Knitter, która dołączyła do instrumentalistów w trakcie koncertu i wraz z nimi wykonała m.in. „Stellę by Starlight” i „When I Fall in Love” Victora Younga.
Formacja Q YA VY wystąpiła w poszerzonym składzie. Mławianie usłyszeli Mateusza Q-rka (gitara), Adama Lemańczyka (pianino sceniczne), Jacka Rodziewicza (saksofon), Macieja Sikałę (saksofon), Filipa Torresa (gitara basowa), Pawła Dobrowolskiego (perkusja) i José Torresa (instrumenty perkusyjne). Panowie zagrali dla mławian kilka utworów ze swojego repertuaru – w tym m.in. otwierającego ich pierwszą płytę „AntyFałszystę” i „PośpeszSny” – ale także własne interpretacje piosenek znanych na całym świecie, jak choćby słynną „La vie en rose” Edith Piaf. A jako że nazwisko patrona festiwalu zobowiązuje, nie mogło zabraknąć także utworów Victora Younga – zespół zaprezentował m.in. „Beautiful Love”.
Organizatorami Victor Young Jazz Festivalu Mława ’22 byli Miasto Mława, Fundacja For Art, Miejski Dom Kultury oraz Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. w Mławie. Współorganizatorami wydarzenia są Narodowe Centrum Kultury, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, Powiat Mławski oraz Muzeum Ziemi Zawkrzeńskiej. Wydarzenie nie mogłoby zostać zrealizowane także bez wsparcia firm i osób prywatnych: Suez Woda S.A., Atende Industries, Phoenix Systems, ZAiKS, Restauracja Tradycja, Wipasz, Artimex S.A., Agro Artim Sp. z o.o., Piekarnia Szczepkowscy, Drukarnia TINTA, KAMBUD, Andrzej Dusiński, Mirosław Koźlakiewicz, NOVAGO S.A. Festiwal jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Krzysztof Napierski / KSM
Adres źródłowy: https://mlawa.pl/artykul/jazzowa-mlawa-po-raz-czwarty-na-koniec-quintet-macieja-grzywacza-i-q-ya-vy