Opublikowane na: Mława (mlawa.pl)
Autor: Krzysztof Napierski
Young jakiego znacie i jakiego nie znacie
Tak najkrócej można podsumować tegoroczną, trzecią już edycję mławskiego Victor Young Jazz Festivalu. Koneserzy jazzu mogli usłyszeć klasyczne wykonania muzyki amerykańskiego kompozytora z mławskimi korzeniami w wykonaniu Tria Kuby Stankiewicza i Grażyny Auguścik, ale także nowatorskie i energetyczne interpretacje Rolanda Abreu & Cuba Latin Jazz, Jazz Bandu Młynarski-Masecki oraz zespołu Tantfreaky. To jednak niejedyne atrakcje, jakie w miniony weekend czekały na melomanów.
Victor Young Jazz Festival Mława ’21 rozpoczął w piątek 24 września – i poprowadził całą dwudniową imprezę – dziennikarz radiowy i miłośnik jazzu Andrzej Winiszewski. Podczas warsztatów „Muzyka filmowa Victora Younga” mówił o najsłynniejszych oraz tych mniej znanych dziełach kinematografii, w których możemy usłyszeć utwory Younga. Jak podkreślał, wiele z nich najprawdopodobniej nie jest nam obcych – nie zdajemy sobie tylko sprawy, że ich autorem jest właśnie bohater mławskiego festiwalu. O nim, a także o innych wielkich twórcach I połowy XX wieku – jak choćby Bronisławie Kaperze czy Henryku Warsie – rozmawiali w trakcie konferencji „Muzyka przedwojenna” Jan Młynarski, Magdalena Miśka, Igor Pietraszewski, Kuba Stankiewicz (dyrektor artystyczny festiwalu), Anna Ferens, Wilhelm Taraszkiewicz i Grażyna Auguścik.
Oficjalnego otwarcia festiwalu dokonał jego gospodarz – Burmistrz Miasta Mława Sławomir Kowalewski. Dziękując wszystkim osobom, instytucjom i firmom, bez których wydarzenie nie mogłoby się odbyć, w sposób szczególny uhonorował Naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej i Medialnej Urzędu Miasta Mława Magdalenę Grzywacz – jedną z inicjatorek odbywającego się już po raz trzeci przedsięwzięcia i główną koordynatorkę wszystkich działań organizacyjnych – odznaczając ją medalem Zasłużony dla Miasta Mława.
Wieczór zwieńczyły koncerty Rolanda Abreu & Cuban Latin Jazz oraz Jazz Bandu Młynarski-Masecki. Pierwszy z nich zaprezentował słuchaczom oryginalne połączenie jazzu z muzyką latynoską, drugi natomiast zabrał ich w podróż do przedwojennej Warszawy. Podczas koncertów nie mogło oczywiście zabraknąć utworów Victora Younga, w tym dwóch – na co zwrócił uwagę Jan Młynarski – ulubionych przez Milesa Davisa: „Beautiful Love” i „Stella by Starlight”. W przerwie między koncertami odbyła się prowadzona przez Ewę Banaś z Fundacji For Art licytacja prac laureatów trzeciej edycji konkursu plastycznego „Malowanie muzyką”. Dochód ze sprzedaży zostanie przeznaczony na leczenie młodych podopiecznych Kliniki Chirurgii Dziecięcej i Transplantacji Narządów Centrum Zdrowia Dziecka (jej kierownik – prof. Piotr Kaliciński – również gościł na tegorocznym festiwalu).
Kolejny dzień rozpoczęto odsłonięciem poświęconej kompozytorowi pamiątkowej tablicy na Skwerze Victora Younga u zbiegu ulic Długiej i Płockiej w Mławie oraz otwarciem przygotowanej przez Muzeum Ziemi Zawkrzeńskiej i zaprojektowanej przez Mira Kępińskiego wystawy plenerowej w mławskim parku. Następnie potańcówkę do muzyki przedwojennej poprowadził z estrady im. Tekli Bądarzewskiej Andrzej Winiszewski. Wieczorem przed zgromadzoną w kinie Kosmos publicznością wystąpił z projektem „Wojciech Konopko – Victor Young Projekt”, prezentując niezwykle energetyczne interpretacje Victora Younga oraz własne utwory, zespół Tantfreaky z charyzmatyczną wokalistką Karoliną Lipską. A na koniec – klasyka w najlepszym wykonaniu: festiwal zwieńczyli wspaniałym koncertem Grażyna Auguścik & Kuba Stankiewicz Trio.
Organizatorami Victor Young Jazz Festival Mława ’21 byli Burmistrz Miasta Mława, Fundacja For Art i Miejski Dom Kultury w Mławie. Festiwal zrealizowano dzięki wsparciu współorganizatorów – Narodowego Centrum Kultury, Samorządu Województwa Mazowieckiego, Powiatu Mławskiego oraz Muzeum Ziemi Zawkrzeńskiej – a także darczyńcom (firmom i osobom fizycznym) którzy dokonali wpłat i wsparli organizację wydarzenia. Partnerem wydarzenia było Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
Krzysztof Napierski / KSM
fot.: Krzysztof Napierski, Karolina Bytner
- [2]
- [3]
- [4]
- [5]
- [6]
- [7]
- [8]
- [9]
- [10]
- [11]
- [12]
- [13]
- [14]
- [15]
- [16]
- [17]
- [18]
- [19]
- [20]
- [21]
- [22]
- [23]
- [24]
- [25]
- [26]
- [27]
- [28]
- [29]
- [30]
- [31]
- [32]
- [33]
- [34]
- [35]
- [36]
- [37]
- [38]
- [39]
- [40]
- [41]
- [42]
- [43]
- [44]
- [45]
- [46]
- [47]
- [48]
- [49]
- [50]
- [51]
- [52]
- [53]
- [54]
- [55]
- [56]
- [57]
- [58]
- [59]
- [60]
- [61]
- [62]
- [63]
- [64]
- [65]
- [66]
- [67]
- [68]
- [69]
- [70]
- [71]
- [72]
- [73]
- [74]
- [75]
- [76]
- [77]
- [78]
- [79]
- [80]
- [81]
- [82]
- [83]
- [84]
- [85]
- [86]
- [87]
- [88]
- [89]
- [90]
- [91]
- [92]
- [93]
- [94]
- [95]
Adres źródłowy: https://mlawa.pl/artykul/young-jakiego-znacie-i-jakiego-nie-znacie