Opublikowane na: Mława (mlawa.pl)
Autor: Krzysztof Napierski
Young jakiego znacie i jakiego nie znacie
Tak najkrócej można podsumować tegoroczną, trzecią już edycję mławskiego Victor Young Jazz Festivalu. Koneserzy jazzu mogli usłyszeć klasyczne wykonania muzyki amerykańskiego kompozytora z mławskimi korzeniami w wykonaniu Tria Kuby Stankiewicza i Grażyny Auguścik, ale także nowatorskie i energetyczne interpretacje Rolanda Abreu & Cuba Latin Jazz, Jazz Bandu Młynarski-Masecki oraz zespołu Tantfreaky. To jednak niejedyne atrakcje, jakie w miniony weekend czekały na melomanów.
Victor Young Jazz Festival Mława ’21 rozpoczął w piątek 24 września – i poprowadził całą dwudniową imprezę – dziennikarz radiowy i miłośnik jazzu Andrzej Winiszewski. Podczas warsztatów „Muzyka filmowa Victora Younga” mówił o najsłynniejszych oraz tych mniej znanych dziełach kinematografii, w których możemy usłyszeć utwory Younga. Jak podkreślał, wiele z nich najprawdopodobniej nie jest nam obcych – nie zdajemy sobie tylko sprawy, że ich autorem jest właśnie bohater mławskiego festiwalu. O nim, a także o innych wielkich twórcach I połowy XX wieku – jak choćby Bronisławie Kaperze czy Henryku Warsie – rozmawiali w trakcie konferencji „Muzyka przedwojenna” Jan Młynarski, Magdalena Miśka, Igor Pietraszewski, Kuba Stankiewicz (dyrektor artystyczny festiwalu), Anna Ferens, Wilhelm Taraszkiewicz i Grażyna Auguścik.
Oficjalnego otwarcia festiwalu dokonał jego gospodarz – Burmistrz Miasta Mława Sławomir Kowalewski. Dziękując wszystkim osobom, instytucjom i firmom, bez których wydarzenie nie mogłoby się odbyć, w sposób szczególny uhonorował Naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej i Medialnej Urzędu Miasta Mława Magdalenę Grzywacz – jedną z inicjatorek odbywającego się już po raz trzeci przedsięwzięcia i główną koordynatorkę wszystkich działań organizacyjnych – odznaczając ją medalem Zasłużony dla Miasta Mława.
Wieczór zwieńczyły koncerty Rolanda Abreu & Cuban Latin Jazz oraz Jazz Bandu Młynarski-Masecki. Pierwszy z nich zaprezentował słuchaczom oryginalne połączenie jazzu z muzyką latynoską, drugi natomiast zabrał ich w podróż do przedwojennej Warszawy. Podczas koncertów nie mogło oczywiście zabraknąć utworów Victora Younga, w tym dwóch – na co zwrócił uwagę Jan Młynarski – ulubionych przez Milesa Davisa: „Beautiful Love” i „Stella by Starlight”. W przerwie między koncertami odbyła się prowadzona przez Ewę Banaś z Fundacji For Art licytacja prac laureatów trzeciej edycji konkursu plastycznego „Malowanie muzyką”. Dochód ze sprzedaży zostanie przeznaczony na leczenie młodych podopiecznych Kliniki Chirurgii Dziecięcej i Transplantacji Narządów Centrum Zdrowia Dziecka (jej kierownik – prof. Piotr Kaliciński – również gościł na tegorocznym festiwalu).
Kolejny dzień rozpoczęto odsłonięciem poświęconej kompozytorowi pamiątkowej tablicy na Skwerze Victora Younga u zbiegu ulic Długiej i Płockiej w Mławie oraz otwarciem przygotowanej przez Muzeum Ziemi Zawkrzeńskiej i zaprojektowanej przez Mira Kępińskiego wystawy plenerowej w mławskim parku. Następnie potańcówkę do muzyki przedwojennej poprowadził z estrady im. Tekli Bądarzewskiej Andrzej Winiszewski. Wieczorem przed zgromadzoną w kinie Kosmos publicznością wystąpił z projektem „Wojciech Konopko – Victor Young Projekt”, prezentując niezwykle energetyczne interpretacje Victora Younga oraz własne utwory, zespół Tantfreaky z charyzmatyczną wokalistką Karoliną Lipską. A na koniec – klasyka w najlepszym wykonaniu: festiwal zwieńczyli wspaniałym koncertem Grażyna Auguścik & Kuba Stankiewicz Trio.
Organizatorami Victor Young Jazz Festival Mława ’21 byli Burmistrz Miasta Mława, Fundacja For Art i Miejski Dom Kultury w Mławie. Festiwal zrealizowano dzięki wsparciu współorganizatorów – Narodowego Centrum Kultury, Samorządu Województwa Mazowieckiego, Powiatu Mławskiego oraz Muzeum Ziemi Zawkrzeńskiej – a także darczyńcom (firmom i osobom fizycznym) którzy dokonali wpłat i wsparli organizację wydarzenia. Partnerem wydarzenia było Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
Krzysztof Napierski / KSM
fot.: Krzysztof Napierski, Karolina Bytner
-
[2]
-
[3]
-
[4]
-
[5]
-
[6]
-
[7]
-
[8]
-
[9]
-
[10]
-
[11]
-
[12]
-
[13]
-
[14]
-
[15]
-
[16]
-
[17]
-
[18]
-
[19]
-
[20]
-
[21]
-
[22]
-
[23]
-
[24]
-
[25]
-
[26]
-
[27]
-
[28]
-
[29]
-
[30]
-
[31]
-
[32]
-
[33]
-
[34]
-
[35]
-
[36]
-
[37]
-
[38]
-
[39]
-
[40]
-
[41]
-
[42]
-
[43]
-
[44]
-
[45]
-
[46]
-
[47]
-
[48]
-
[49]
-
[50]
-
[51]
-
[52]
-
[53]
-
[54]
-
[55]
-
[56]
-
[57]
-
[58]
-
[59]
-
[60]
-
[61]
-
[62]
-
[63]
-
[64]
-
[65]
-
[66]
-
[67]
-
[68]
-
[69]
-
[70]
-
[71]
-
[72]
-
[73]
-
[74]
-
[75]
-
[76]
-
[77]
-
[78]
-
[79]
-
[80]
-
[81]
-
[82]
-
[83]
-
[84]
-
[85]
-
[86]
-
[87]
-
[88]
-
[89]
-
[90]
-
[91]
-
[92]
-
[93]
-
[94]
-
[95]
Adres źródłowy: https://mlawa.pl/artykul/young-jakiego-znacie-i-jakiego-nie-znacie