Mława[0]

Opublikowane na: Mława (mlawa.pl)

Autor: Magdalena Grzywacz


Trwają rozmowy w sprawie budowy tunelu

Publikowane od
Publikowane do

Mimo sprzeciwu w poprzednich latach, Ministerstwo Infrastruktury widzi obecnie możliwość, aby wybudować tunel w miejscu zamkniętego przejazdu na ul. Kościuszki. Koszty w połowie pokryłyby środki zewnętrzne. Miasto miałoby przeznaczyć na ten cel od kilku do kilkunastu milionów złotych.

Podstawą aplikowania o pieniądze w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami” jest przygotowanie przez miasto wielowariantowej koncepcji i przekazanie jej do PKP PLK S.A. Już na najbliższej sesji Rady Miasta Mława (27 lutego), burmistrz Sławomir Kowalewski będzie wnioskował do rady o przeznaczenie środków finansowych na ten cel. Wydział Inwestycji szacuje, że dokument będzie gotowy do końca tego roku.

Informację na temat prowadzonych rozmów przedstawili radnym podczas ostatniej sesji (6 lutego 2018 r.) burmistrz Sławomir Kowalewski oraz jego zastępca Janina Budzichowska. - Jesteśmy dobrej myśli, spotkanie było konstruktywne, ustalenia są w toku i wszystko dobrze rokuje, choć formalnie nie podpisaliśmy jeszcze porozumienia – powiedział burmistrz.

Szczegóły na temat spotkania w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury przedstawiła Zastępca Burmistrza Miasta Mława – Janina Budzichowska, która reprezentowała wówczas Miasto Mława. W rozmowach wzięło udział również dwoje radnych naszego miasta – Halina Pszczółkowska i Michał Pol, a także przewodniczący lokalnego zarządu Prawa i Sprawiedliwości – Marek Kiełbiński. Do rozmów usiedli z nimi przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, także minister Andrzej Bittel, i PKP PLK S.A. Ze względu na obowiązki na spotkanie nie dotarli zaangażowani w jego organizację posłowie, Anna Cicholska i Maciej Wąsik, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Po spotkaniu służby ministerstwa przygotowały notatkę:

„Przedstawiciele Miasta, nawiązując do dotychczasowej korespondencji prowadzonej z MI (wcześniej MIB) i PKP PLK S.A., wyjaśnili, że optymalnym rozwiązaniem dla mieszkańców Mławy jest wybudowanie przejazdu pod torami/tunelu drogowego w ciągu ulicy Kościuszki, który służyłby do prowadzenia ruchu pieszo-samochodowego. Przedstawiciele MI i PKP PLK S.A. wskazali na potrzebę przeanalizowania przez Miasto uwarunkowań terenowych w kontekście dostępności terenu pod ww. inwestycję a także wymogów formalnych udziału Miasta w III etapie projektu nr 1.066 „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami”.(…) Prezes PKP PLK S.A. poinformował o warunkach finansowania inwestycji tj. potrzebie zapewnienia min. 50% wkładu jst w kosztach realizacji inwestycji, podziale zadań w projekcie oraz po jego zakończeniu, informując jednocześnie, że udział finansowy Miasta może wynieść minimum kilka milionów zł (biorąc pod uwagę szacunkowy koszt dotychczas realizowanych przez PKP PLK S.A. tego typu inwestycji).(…)

Biorąc pod uwagę potrzebę terminowej realizacji przez PKP PLK S.A. projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami”, który jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020, wskazano na konieczność przygotowania przez Miasto koncepcji programowo-przestrzennej, której przekazanie do PKP PLK SA jest jednym z podstawowych warunków aplikowania o dofinansowanie w ramach projektu.

W związku z powyższym Pani Janina Budzichowska – Zastępca Burmistrza Miasta Mława, biorąc pod uwagę określone przez PKP PLK S.A. warunki udziału w projekcie, zobowiązała się do uzyskania stanowiska Burmistrza Mławy oraz Rady Miasta w tym zakresie w celu podjęcia prac, w porozumieniu z PKP PLK S.A. nad opracowaniem przez Miasto koncepcji programowo-przestrzennej”.

O planie przyjęcia Krajowego Programu Kolejowego burmistrz Sławomir Kowalewski usłyszał na spotkaniu w ministerstwie infrastruktury na przełomie 2016 i 2017 roku, zorganizowanym z inicjatywy poseł Anny Cicholskiej. Choć wówczas władze PKP PLK i ministerstwa infrastruktury nie były przychylne koncepcji budowy tunelu (fachowo nazywanego wiaduktem kolejowym), brały pod uwagę możliwość dofinansowania budowy kładki nad torami. Ze względu na taką deklarację ministerstwa, miasto zleciło opracowanie wielowariantowej koncepcji kładki. Nie spotkała się ona jednak z przychylnością mieszkańców, dlatego 18 grudnia 2017 r. burmistrz Sławomir Kowalewski wystosował pismo do wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela, z prośbą o budowę przeprawy pod torami. Burmistrz zadeklarował w tym piśmie podjęcie działań w celu przeznaczenia przez radę miasta środków finansowych na partycypację w kosztach w wysokości wynikającej z montażu finansowego.

Magdalena Grzywacz/Rzecznik Prasowy UMM

Adres źródłowy: https://mlawa.pl/artykul/trwaja-rozmowy-w-sprawie-budowy-tunelu