Miasto Mława partnerem w projekcie „Szkoły bez barier, wszechstronny rozwój uczniów - edukacja włączająca” | Mława

Wielkość czcionki

Tłumacz Zamigam

Mława

Twoje miejsce.
Twój czas.

Miasto Mława partnerem w projekcie „Szkoły bez barier, wszechstronny rozwój uczniów - edukacja włączająca”

Lidia Gniadek / 29 października 2025

logo

PROJEKT

„Szkoły bez barier, wszechstronny rozwój uczniów 
- edukacja włączająca”

 

projekt realizowany w ramach programu regionalnego współfinansowanego 
z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus

Priorytet VII Fundusze Europejskie dla nowoczesnej i dostępnej edukacji na Mazowszu

Działanie 7.2 Wzmocnienie kompetencji uczniów

Program Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027

 

Projekt realizowany jest przez: Witold Szaszkiewicz Centrum Edukacyjne IDEA, ul. Królowej Jadwigi 97, 30-209 Kraków, w partnerstwie z:

Gminą Ojrzeń, ul. Ciechanowska 27, 06-456 Ojrzeń

Gminą Olszewo-Borki, ul. Władysława Broniewskiego 13, 07-415 Olszewo-Borki

Miastem Mława, ul. Stary Rynek 19, 06-500 Mława

Okres realizacji projektu: od 01.09.2025 r. do 30.06.2026 r.

 

Wartość projektu: 2 686 497,98 zł.

Wartość dofinansowania ze środków europejskich: 2 283 523,28 zł.

Wartość dotacji celowej z Budżetu Państwa: 267 786,50 zł.

 

CEL PROJEKTU

Celem projektu jest wsparcie edukacji włączającej, przez realizację działań związanych ze wsparciem szkół na rzecz edukacji włączającej, poprzez: 

  • objęcie wsparciem 614 uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym 239 dziewcząt oraz 375 chłopców ze:

- Szkoły Podstawowej w Ojrzeniu (20 dz / 32 chł),

- Szkoły Podstawowej w Kraszewie (30 dz / 31 chł),

- Szkoły Podstawowej w Młocku (15 dz / 26 chł),

- Szkoły Podstawowej w Grabówku (18 dz / 18 chł),

- Szkoły Podstawowej z Przedszkolem w Nowej Wsi (24 dz / 36 chł),

- Szkoły Podstawowej w Przystani (6 dz / 14 chł),

- Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Mławie (53 dz / 106 chł),

- Szkoły Podstawowej nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kornela Makuszyńskiego w Mławie (73 dz / 112 chł) 

  • objęcie wsparciem przedstawicieli kadry pedagogicznej wszystkich szkół objętych wsparciem w ramach projektu tj. 126 osób (115 K i 11 M),

  • objęcie wsparciem rodziców / opiekunów prawnych uczniów tych szkół w zakresie zagadnień z tematyki edukacji włączającej - łącznie 272 osoby (189 K i 83 M).

 

W ramach projektu przewidziano następujący zakres wsparcia:

  • poszerzenie oferty edukacyjnej szkół w zakresie edukacji włączającej, zakładające wsparcie uczniów/uczennic z niepełnosprawnościami, zaburzeniami zachowania i emocji, z trudnościami w nauce itp.;

  • poszerzenie oferty edukacyjnej dla uczniów /uczennic szczególnie uzdolnionych;

  • organizację spotkań integracyjnych dla uczniów, rodziców nauczycieli objętych wsparciem projektu;

  • podniesienie kompetencji nauczycieli szkół objętych wsparciem projektu poprzez realizację wsparcia dostosowanego do zdiagnozowanych potrzeb nauczycieli w tym zakresie;

  • wsparcie dla rodziców i opiekunów prawnych uczniów/uczennic z zakresie tematyki edukacji włączającej;

  • uzupełnienie narzędzi diagnostycznych i dydaktycznych w celu realizacji założeń projektu.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE - EFEKTY

Realizacja projektu przyczyni się do realizacji celów zawartych w Programie FEMA 2021-2027, w tym w szczególności wpisuje się w realizację celu głównego jakim jest wsparcie edukacji włączającej poprzez realizacje celów szczegółowych projektu:

  • Wsparcie edukacji włączającej poprzez wdrożenie standardu dostępności edukacyjno-społecznej;

  • Przygotowanie uczniów, uczennic i ich rodziców do wspólnej edukacji z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz przeciwdziałanie dyskryminacji;

  • Pomoc uczniom doświadczającym ubóstwa, ograniczeń edukacyjnych, czy będącym migrantami;

  • Działania rehabilitacyjno-kompensacyjne na rzecz uczniów z niepełnosprawnościami;

  • Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w zakresie wczesnej diagnostyki i interwencji;

  • Wsparcie kadry pedagogicznej i niepedagogicznej w zakresie edukacji włączającej;

  • Wzrost potencjału dydaktycznego szkół przez doposażenie ich w narzędzia diagnostyczne i dydaktyczne

 

RODZAJE WSPARCIA OFEROWANEGO 
W PROJEKCIE

W ramach projektu realizowane będą działania skierowane do:

  • uczniów i uczennic w postaci zajęć pozalekcyjnych,

  • rodziców / opiekunów prawnych uczniów w postaci warsztatów,

  • nauczycieli i nauczycielek w postaci szkoleń.

Dla uczniów i uczennic przewidziano wsparcie w postaci następujących zajęć:

  1. Zajęcia dla uczniów ze SPE posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinie (PPP, n-la specjalisty, dyrektora placówki itp.), zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz posiadających doświadczenia migracji:

     

  • Terapia wyrównawcza - wymiar: 10 h/grupę, 32 grupy, 194 osoby,

  • Warsztaty stymulowania reakcji adaptacyjnych u ucz. z zaburzeniami przetwarzania bodźców (zajęcia indywidualne) - wymiar: 15 h/osobę, 13 osób,

  • Ćwiczenia wzmacniające potencjał ucznia z zaburzeniami (zajęcia indywidualne) - wymiar: 15 h/osobę, 16 osób,

  • Warsztaty balbutologopedii - wymiar: 30 h/grupę, 5 grup, 17 osób,

  • Warsztaty kompetencji miękkich (zajęcia indywidualne) - wymiar: 15 h/osobę, 3 osoby,

  • Wsparcie psychologiczne (indywidualne) - wymiar: 5 h/osobę, 72 osoby,

  • Terapia pobudzająca psychoruchowy i społeczny rozwój dziecka - wymiar: 30 h/grupę, 1 grupa, 3 osoby,

  • Wsparcie terapeutyczne - muzykoterapia - wymiar: 30 h/grupę, 4 grupy, 15 osób,

  • Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne - wymiar: 15 h/grupę, 38 grup, 149 osób,

  • Integracja sensoryczna - wymiar: 30 h/grupę, 21 grup, 77 osób,

  • Ćwiczenia terapeutyczne stymulujące, korygujące i wzmacniające potencjał ucznia z SPE - wymiar: 30 h/grupę, 25 grup, 74 osoby,

  • Socjoterapia - wymiar: 30 h/grupę, 1 grupa, 2 osoby,

  • Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne - wymiar: 30 h/grupę, 27 grup, 105 osób,

  • Warsztaty stymulowania reakcji adaptacyjnych u uczniów z zaburzeniami przetwarzania bodźców - wymiar: 30 h/grupę, 2 grupy, 10 osób,

  • Ćwiczenia terapeutyczne stymulujące, korygujące i wzmacniające potencjał ucznia NIEPEŁNOSPRAWNEGO - wymiar: 30 h/grupę, 1 grupa, 2 osoby,

  • Terapia ręki (zajęcia indywidualne) - wymiar: 10 h/osobę, 63 osoby,

  • Warsztaty rozwoju kompetencji społecznych dla osób obcego pochodzenia (migrantów) - wymiar: 30 h/grupę, 1 grupa, 2 osoby,

  • Wsparcie terapeutyczne indywidualne prowadzone przez surdopedagoga, ukierunkowane na stymulacje ogólnorozwojową, w szczególności skoncentrowaną na ćwiczeniach funkcji słuchowo-językowych i rozwoju mowy w zakresie rozumienia i bogacenia słownictwa (zajęcia indywidualne) - wymiar: 10 h/osobę, 1 osoba,

  • Wsparcie terapeutyczne indywidualne logopedyczne celem ćwiczenia słuchowego i artykulacyjnego w trudnych fonicznie połączeniach w oparciu o ilustrację - rozwijanie wypowiedzi wielozdaniowych (zajęcia indywidualne) - wymiar: 10 h/osobę, 25 osób,

  • Wsparcie terapeutyczne rozwijające umiejętności rozumienia czytanego tekstu, bogacenia zasobu słów i pojęć, rozwijania ogólnych zdolności wzrokowych, zdolności klasyfikacyjnych i przestrzennych, usprawnianie koordynacji wzrokowo - ruchowej, bezpośredniej, mechanicznej pamięci słuchowej, analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonemowego oraz pamięci fonologicznej - wymiar: 30 h/grupę, 10 grup, 36 osób.

 

  1. Zajęcia dla uczniów/uczennic szczególnie uzdolnionych:

  • Robotyka i programowanie (w tym zajęcia z dronami) - wymiar: 30 h/grupę, 7 grup, 38 osób,

  • Zajęcia eksperymentalne i badawcze - wymiar: 30 h/grupę, 7 grup, 38 osób,

  • Rozwijające zajęcia z języka angielskiego - wspierające zwłaszcza komunikację i wykraczające poza podstawą programową, zakończone międzynarodowym certyfikatem językowym TELC/TOEIC lub równoważnym - wymiar: 120 h/grupę, 7 grup, 40 osób,

  • Zajęcia rozwijające logiczne myślenie oraz rozumowanie matematyczne - wymiar: 30 h/grupę, 9 grup, 49 osób,

  • Zajęcia z technik szybkiego uczenia się i czytania - wymiar: 30 h/grupę, 7 grup, 34 osoby,

  • Zajęcia z informatyki zgodne z ramą DIGCOMP zakończone zewnętrznym międzynarodowym certyfikatem ECDL-Start/ECCC lub równoważnym - wymiar: 120 h/grupę, 3 grupy, 15 osób,

  • Zajęcia rozwijające kreatywność, umiejętność współpracy oraz rozumienie i tworzenie informacji - wymiar: 30 h/grupę, 6 grup, 31 osób.

Dla rodziców / opiekunów prawnych  przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących warsztatów:

 (zajęcia grupowe, wymiar: 4 h/grupę)

  • Niepokojące symptomy, które mogą powodować trudności szkolne - nad czym się pochylić, gdy dziecko się rozwija? - wymiar: 4 h/grupę, 16 grup, 191 osób,

  • Trening skutecznego i empatycznego rodzica - wymiar: 4 h/grupę, 7 grup, 90 osób,

  • Ćwiczenia lewopółkulowe, które usprawnią zdolności poznawcze dziecka - wymiar: 4 h/grupę, 5 grup, 52 osoby,

  • Depresja nastolatka - jak możesz pomóc swojemu dziecku? - wymiar: 4 h/grupę, 19 grup, 273 osoby,

  • Jak pomóc dzieciom radzić sobie z emocjami, lękiem, stresem i sytuacjami kryzysowymi? - wymiar: 4 h/grupę, 12 grup, 178 osób,

  • Jak budować poczucie własnej wartości u dzieci i wzmacniać ich samoocenę w dobie instagramowego kultu piękna? - wymiar: 4 h/grupę, 13 grup, 225 osób,

  • Krótko o dyscyplinie w domu - wymiar: 4 h/grupę, 13 grup, 204 osoby,

  • Moje dziecko nie chce się uczyć - jak zmienić jego nastawienie i zmotywować do pracy? - wymiar: 4 h/grupę, 14 grup, 195 osób.

 

Dla nauczycieli i nauczycielek przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących szkoleń:

  • Zadania pedagoga specjalnego w szkole - wymiar: 6 h/grupę, 6 grup, 23 osoby,
  • Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w placówce ogólnodostępnej –wszystko, co musisz wiedzieć - wymiar: 6 h/grupę, 8 grup, 61 osób.
  • Zajęcia rewalidacyjne - od planowania po dokumentację - wymiar: 6 h/grupę, 6 grup, 38 osób,

  • Edukacja włączająca w praktyce szkolnej - jak się do niej przygotować i jak dostosować program edukacji - wymiar: 6 h/grupę, 11 grup, 75 osób,

  • Edukacja włączająca co to oznacza dla nauczyciela? - wymiar: 6 h/grupę, 7 grup, 53 osoby,

  • Nauczyciel wspomagający - rola, zadania i dokumentacja - wymiar: 6 h/grupę, 6 grup, 25 osób,

  • Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne: od planowania po dokumentację - wymiar: 6 h/grupę, 6 grup, 29 osób,

  • ABC pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z najnowszymi przepisami – kogo obejmuje, kto jej udziela i jakie ma formy? - wymiar: 6 h/grupę, 8 grup, 42 osoby,

  • IPET i WOPFU - jak je przygotować krok po kroku zgodnie z najnowszymi wytycznymi? - wymiar: 6 h/grupę, 7 grup, 45 osób,

  • Jak prawidłowo dokumentować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w placówce? - wymiar: 4 h/grupę, 4 grupy, 21 osób,

  • Edukacja inkluzyjna –jak wykorzystać różnorodność zespołu klasowego na rzecz optymalizowania rozwoju każdego z uczniów - wymiar: 6 h/grupę, 9 grup, 61 osób,

  • Metoda Dobrego Startu - założenia, oddziaływania, warianty i przebieg zajęć - wymiar: 10 h/grupę, 5 grup, 29 osób,

  • Uczeń niepełnosprawny intelektualnie-poznaj sprawdzone metody pracy - wymiar: 6 h/grupę, 11 grup, 72 osoby,

  • Metody pracy z autystycznym uczniem - praktyczne porady - wymiar: 6 h/grupę, 7 grup, 47 osób,

  • Uczeń z niepełnosprawnością sprzężoną - organizacja kształcenia specjalnego w realiach szkoły masowej - wymiar: 6 h/grupę, 7 grup, 42 osoby,

  • Trening Umiejętności Społecznych (TUS) - wymiar: 10 h/grupę, 8 grup, 46 osób,

  • Metody zapamiętywania, koncentracji i techniki efektywnego uczenia się - wymiar: 6 h/grupę, 3 grupy, 17 osób,

  • Współpraca z rodzicami (w tym radzenie sobie w sytuacjach trudnych) - wymiar: 4 h/grupę, 3 grupy, 17 osób,

  • Kurs z zakresu integracji sensorycznej - wymiar: 10 h/grupę, 5 grup, 36 osób.

W ramach wsparcia realizowane będą także działania integracyjne:

  • Organizacja pikników integracyjnych

 

REKRUTACJA

Rekrutacja do projektu przeprowadzona będzie w miesiącu: wrzesień 2025 r.

Nabór oparty będzie o kryteria merytoryczne - niedyskryminujące ze względu na wiek, rasę, wyznanie, status materialny, niepełnosprawność, itp.

Dokumenty rekrutacyjne dostępne będą w punktach rekrutacyjno-informacyjnych, zorganizowanych w każdej ze szkół objętych projektem oraz na stronach internetowych:

  • szkół objętych wsparciem 

  • Wnioskodawcy - Witold Szaszkiewicz Centrum Edukacyjne IDEA

  • Partnerów - Gmina Ojrzeń, Gmina Olszewo-Borki, Miasto Mława

 

Kwalifikacja do Projektu

Uczniowie/uczennice, rodzice/opiekunowie prawni oraz nauczyciele/nauczycielki zainteresowani udziałem w projekcie muszą spełnić kryteria kwalifikowalności, uprawniające do udziału w nim zgodnie z Regulaminem rekrutacji i uczestnictwa w projekcie „Szkoły bez barier, wszechstronny rozwój uczniów - edukacja włączająca”.

Osoby zainteresowane uczestnictwem w zajęciach/warsztatach/szkoleniach proszone są o wypełnienie „Ankiety rekrutacyjnej” oraz złożenie jej wraz z niezbędnymi załącznikami w punkcie rekrutacyjno-informacyjnym w swojej szkole.

 

SZKOŁY OBJĘTE WSPARCIEM

v

Szkoła Podstawowa w Ojrzeniu

ul. Przedszkolna 7, 06-456 Ojrzeń

tel. 23 671 83 67

v

Szkoła Podstawowa w Kraszewie

Kraszewo 57 A, 06-456 Ojrzeń

tel. 23 671 83 19

v

Szkoła Podstawowa w Młocku

Młock 72, 06-456 Ojrzeń

tel. 23 671 26 01

v

Szkoła Podstawowa w Grabówku

Grabówek 20, 07-416 Olszewo-Borki

tel. 29 768 16 22

v

Szkoła Podstawowa z Przedszkolem w Nowej Wsi

Nowa Wieś 1A, 07-416 Olszewo-Borki

tel. 29 760 44 66

v

Szkoła Podstawowa w Przystani

Przystań 33, 07-416 Olszewo-Borki

tel. 29 760 47 15

v

Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Mławie

ul. Sportowa 1, 06-500 Mława

tel. 666 394 305

v

Szkoła Podstawowa Nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi 
im. Kornela Makuszyńskiego w Mławie

ul. Żołnierzy 80 Pułku Piechoty 5, 06-500 Mława

tel. 23 654  3737

v

Kontakt

Witold Szaszkiewicz Centrum Edukacyjne IDEA

ul. Królowej Jadwigi 97

30-209 Kraków

Telefon: 12 431 07 05

 

Gmina Ojrzeń

ul. Ciechanowska 27

06-456 Ojrzeń

Telefon: 23 671 83 20

 

Gmina Olszewo-Borki

ul. Władysława Broniewskiego 13

07-415 Olszewo-Borki

Telefon: 29 761 31 07

 

Miasto Mława

ul. Stary Rynek 19

06-500 Mława

Telefon: 23 654 33 82

 

HASHTAGI: 

#FunduszeUE

#FunduszeEuropejskie 

 

 

Dokumenty rekrutacyjne dostępne na stronie  https://bip.mlawa.pl/projekt/szkoly-bez-barier-wszechstronny-rozwoj-uczniow-edukacja-wlaczajaca

 

Projekt realizowany jest zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, zasadami zawartymi w Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, zasadami zawartymi w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej, zasadą zrównoważonego rozwoju, w tym z zasadą „nie czyń poważnych szkód” (Do No Significant Harm)